XXV niedziela rok C 21. 09. 2025 r.
Wspólnocie Rycerzy Kolumba dziękujemy za prowadzenie modlitwy przed Sumą za asystę, przeczytanie czytań i zebranie składki. Bóg zapłać
Jesteśmy po wizytacji kanonicznej. Dziękuję wszystkim, którzy reprezentowali naszą Parafię przed ks. Biskupem, dziękuję za współpracę za Waszą ofiarność, przygotowanie wielu rzeczy w których wyręczyliście proboszcza za zaangażowanie, obecność, modlitwę zarówno na cmentarzu i w kościele, za przyjęcie Biskupa w domach u chorych, którzy nie mogą przyjść do kościoła. Ks. Bp zauważył to i podkreślał. Słyszeliście również podziękowanie za utrzymanie cmentarza i troskę o groby swoich zmarłych. Bóg zapłać za każde dobro, które czynicie dla Parafii i za świadectwo żywej wiary, które mówi o naszym zaangażowaniu w życie Kościoła.
Katecheza, 21 września 2025.
Bóg jest jeden i jedyny
Symbol wiary nicejsko-konstantynopolitański, który odmawiamy podczas każdej
niedzielnej Mszy Św., zaczyna się od słów: „Wierzę w jednego Boga”. Wyznanie, że „jest
jeden Bóg” stanowi zatem pierwszą i główną prawdę wiary chrześcijańskiej. Podobnie jak
żydzi i muzułmanie, chrześcijanie są monoteistami. Słowo monoteizm z języka greckiego
oznacza jednego Boga. Bóg objawił się Narodowi Wybranemu, który szedł do Ziemi
Obiecanej, tymi słowami: „Słuchaj, Izraelu, Pan jest naszym Bogiem — Panem jedynym.”
(Pwt 6,4). Dekalog już w pierwszym przykazaniu naucza: „Nie będziesz miał bogów
cudzych przede Mną!” (Wj 20,3). U początku wiary monoteistycznej stoi zatem zdecydowane
odrzucenie przez Stary Testament pogańskiego politeizmu, czyli wielobóstwa. Jezus Chrystus
potwierdził tę wiarę w przykazaniu miłowania jednego Boga „z całego serca, z całej duszy, ze
wszystkich myśli i ze wszystkich sił”.
Mówiąc wraz z Kościołem: „Wierzę w jednego Boga”, wyznajemy przede wszystkim,
to że Bóg może być tylko jeden i nie ma sobie równego. Gdyby Bóg nie był jeden, nie byłby
Bogiem. Wiara ta ma także wielkie znaczenie praktyczne. Uczy bowiem „żyć
w dziękczynieniu”: jeśli Bóg jest Jedyny, to wszystko, czym jesteśmy i co
posiadamy, pochodzi od Niego. Uczy poznawać jedność i prawdziwą godność wszystkich
ludzi, dzieci Jedynego Boga. Uczy też, że im bardziej i głębiej wierzymy w Boga jako Pana
naszego życia, tym mniej jesteśmy niewolnikami rzeczy i ludzi. Dzisiaj naszymi bożkami
może stać się wszystko to, co czynimy wartością najwyższą: np. pieniądze, kariera, władza,
sprzęt elektroniczny, samochód itp. Praktycznie każda wartość, która jest dobra sama w sobie,
może niestety przybrać postać zniewalającego nas bożka, jeżeli zajmuje w naszym życiu
pierwsze, najważniejsze miejsce, które należy do Pana Boga.